Den Grønne Karavane

Miljødebat

Vigtig viden fra aktiviteterne

Miljøet står på spil

Indendørs brætspil, kortspil og udendørs strategospil – om natur og miljø.

  • Hvilke spørgsmål fra brætspillet “Jagten på det røde æble” handlede om dig selv?
  • Hvilke dyr slår hvilke i Skovstratego? – og i virkeligheden?
  • Kan det påvirke andre dyr, hvis nogen dyr forsvinder fra naturen?

Lav klimavenlig økomad

Lær om klima, økologi og madspild og få en smagsprøve.

  • Hvordan ser økologimærkerne ud
  • Hvad betyder det?
  • Hvad er gode elvaner?
  • Hvad er madspild og hvordan kan I undgå det? ?

MiljøBio

Sjove og seriøse filmstumper til debat om affald og kredsløb.

  • Hvor kommer affald fra – og hvor ender det?
  • Hvad gør smådyr i komposten?
  • Hvilke dyr fandt du – og hvad spiser de?

Sæt farve på miljøet

Mal et stort fælles billede om natur og miljø til udstilling på skolen.

  • Hvad blev der malet?
  • Hvorfor?
  • Var malingen miljøvenlig?

Skrammelkunst

Fremstil brugskunst og skulpturer af skrammel med bl.a. limpistol.

  • Hvad blev der lavet?
  • Hvilke materialer blev der brugt?
  • Er der andre ting, som I kan genbruge i jeres hverdag?

Miljøavis

Vær journalist for et par timer og vær med til at udgive en avis på Skoleintra.

  • Hvilke historier valgte I at skrive – hvorfor?
  • Hvad er den vigtigste historie i avisen? Hvorfor?
  • Kan vi bruge avisen til vores spørgsmål til Miljødebatten?

Stil skarpt på skolens miljø

Små hold tager billeder til en fælles fotoudstilling til Skoleintra om miljøet på skolen.

  • Hvorfor valgte I at tage netop de billeder?
  • Hvilke billedhistorier valgte I at fortælle?
  • Kan vi bruge billedhistorierne til vores spørgsmål til Miljødebatten?

En på kassen

Fremstil fuglekasser til skolen – brug sav, hammer og søm.

  • Hvorfor hænger vi fuglekasser op?
  • Hvorfor er de af træ? Er træet behandlet med noget?
  • Hvem kan bruge kasserne? Hvem kan ikke?

Plant et godt miljø

Få fingre i mulden og gør skolen grøn. Så, plant og udfør forsøg.

  • Hvem passer og vander frøene? Hvad kommer der op?
  • Hvem passer træerne og buskene?
  • Tror I, at planterne står her, når I går ud af skolen i 9. klasse?

Få ny energi

Lær at styre energien – og leg med vindmøller og solkraft.

  • Hvilket apparat brugte mest energi?
  • Hvad er standby forbrug?
  • Hvordan lavede I CO2?
  • Der var tre landsbyer i hver sin glasbowle – hvad skete der i CO2-landsbyen?
  • Hvordan får man en bil til at køre med solens hjælp?
  • Lavede vindmøllen energi?

Vandets vej

Sjove vandforsøg og viden om vandforbrug og vandets kredsløb

  • Hvor kommer vandet fra?
  • Fortæl om en eller flere vandveje på skolen
  • Hvad er grundvand og hvorfor er det så rent at vi kan drikke det direkte fra vandhanen?

Miljøjagten

Post 1) Affald på skolen

  • Hvad hører IKKE hjemme i naturen?
  • Må man smide affald i naturen?

Post 2) og 3) Miljømærker og miljømærkeløb

  • Hvad hedder de to miljømærker? (Blomsten og Svanen)
  • På hvilken slags varer findes de?
  • Må hvem som helst sætte disse mærker på deres varer?

Post 4) Varme

  • Er døre og vinduer tætte?
  • Lukker I for varmen, når I lufter ud?

Post 5) Affaldsnedbrydning

  • Hvad blev hurtigst nedbrudt i naturen? (bananskræl: 2-5 uger)
  • Hvad lå længst tid i naturen? (glasflasker: 4.000-1 mio. år)
  • Hvordan kan affald gøre skade i naturen?

Post 6) Genbrug

  • Hvad er genbrug? Kom med eksempler?
  • Sorterer I affald på skolen? Hvordan?
  • Kan du komme med forslag til bedre sortering af affaldet på skolen?

Miljødetektiven

Post 1) skolens naturværdi

  • Hvad er god natur? Fliser og kort græs, eller buske og træer?
  • Har du set nogen vilde dyr på skolens område? Hvilke?
  • Er der god natur på jeres skole?

Post 2) og 3) Økologi, smag og sans

  • Hvad betyder det røde Ø?
  • Kan man smage forskel på økologiske og ikke-økologiske varer?

Post 4) Vand og regnvand

  • Hvor kommer vandet i hanerne fra?
  • Hvordan kan du spare på vandet på skolen og derhjemme?
  • Hvad er et vandsparetoilet?

Post 5) og 6) Skolens og dit eget elforbrug

  • Hvad betyder det at et apparat står på standby?
  • Slukker du lyset, når den sidste går ud af klasselokalet?
  • Kan du komme med forslag til at spare strøm på skolen? Der hjemme?

ER SKOLEN GRØN ELLER GRIS?

  • Hvor tror I vi bedst kan gøre noget for miljøet her på skolen?