Den Grønne Karavane

Værkstederne

  • Miljøet står på spil Indendørs brætspil, kortspil og udendørs strategospil. Der er både aktivitet til hjernecellerne og ved det udendørs spil endda også god motion.
  • Miljøbio Sjove og seriøse filmstumper til debat om affald og kredsløb. Der er naturligvis også et aktivt islæt når eleverne skal undersøge de vigtige nedbryderorganismer.
  • Sæt farve på miljøet Mal et stort fælles billede om natur og miljø til udstilling på skolen. En oplagt mulighed til at eleverne tænker over sammenhængen mellem f.eks. “det gode liv” og miljøhensyn.
  • Miljøavis Vær journalist for et par timer og vær med til at udgive en avis på Skoleintra. Avisen kan både fortælle om hændelser under karavanen, men også stille kritiske spørgsmål og undersøge.
  • En på kassen Fremstil fuglekasser til skolen – brug sav, hammer og søm. En klassiker! Og en meget synlig og håndgribelig indsats til fremme af fuglenes virkår i det nære miljø.
  • Få ny energi Lær at styre energien – og leg med vindmøller og solkraft. Der måles og vurderes hvad der bruger mest strøm og så eksperimenteres der med vedvarende energi.
  • Lav klimavenlig økomad Smagsprøver på klimavenlig økologisk mad og tjek på energirigtig madlavning. Eleverne fremstiller det fra grunden og lærer undervejs om økologi, klima, madspild og energi.
  • Miljødetektiven Er skolen grøn eller gris? Små hold besøger poster med opgaver. Undervejs lærer eleverne om skolens naturværdi, om økologi og skolens vand og strømforbrug.
  • Miljøjagten Er skolen grøn eller gris? Små hold besøger poster med opgaver. Undervejs lærer eleverne om miljømærker, affald, genbrug og om skolens varme.
  • Skrammelkunst Fremstil brugskunst og skulpturer af skrammel med bl.a. limpistol. Af indsamlet “skrammel” opstår de mest fantastiske figurer, og eleverne lærer om affald.
  • Stil skarpt på skolens miljø Små hold tager billeder til en fælles præsentation om miljøet på skolen. At vælge det rette motiv skærper iagttagelsesevnen med hensyn til forhold i relation til miljø og natur.
  • Plant et godt miljø Få fingre i mulden og gør skolen grøn. Så, plant og udfør forsøg. Aktiviteten kombinerer indlæring med at elevren er med til at “forgrønne” skolen.
  • Vandets vej Vand er livets forudsætning. Hvordan er vandets store kredsløb? Og hvordan er vandets vej på skolen? Hvordan bruger vi vand og sender det tilbage til naturen?