Den Grønne Karavane

Lav klimavenlig økomad

Forslag til forberedelse og opfølgning

Det kan være en fordel at forberede eleverne til dagen med forskellige aktiviteter inden Den Grønne Karavane kommer til skolen. Forslag til aktiviteter:

Besøg en økologisk gårdbutik.

Et besøg i en økologisk gårdbutik vil give eleverne førstehånds indtryk af årstidernes grøntsager og økologisk produktion samt kendskab til de krav, der stilles til økologisk dyrkning og husdyrhold.  Se liste over økologiske gårdbutikker og stalddørssalg fra Økologisk Landsforening: http://www.okologi.dk/find-vej-til-lokal-oekologi

Fødevarers klimabelastning

Et oplæg om hvor stor mængde energi der er forbundet med produktion, transport og opbevaring af forskellige fødevarer. Fokuser f.eks. på de store forskelle på kylling og oksekød, kiwi (fra Australien) og blommer (DK), frosne og friske bønner (eller andre eksempler). Læs mere om fødevarernes klimapåvirkning på https://madpyramiden.dk/klima/  Vis evt. en fødevare-klimapyramide.

Hvad er madspild

Et oplæg om hvad madspild er, hvor der er madspild, hvor store mængder der er tale om og hvad eleverne og deres familier selv kan gøre for at minimere madspild derhjemme. Find inspiration og materialer på www.stopspildafmad.dk eller www.stopmadspild.dk

 

Nedenfor ses nogle forslag til hvordan I efterfølgende kan følge op på det eleverne har lært om økologi og klima.

Jagten på det røde Ø-mærke

Gå en tur i det lokale supermarked. Lad eleverne finde de økologiske varer. Hvilke varegrupper er hyppigst repræsenterede? Kan man se forskel på de økologiske og ikke-økologiske produkter? Hvor stor en andel af varerne er økologiske? Er det nemt at finde varerne?

Jagten på klimavenlige varer

Klimavenlige varer er ikke mærkede, eleverne må støtte sig til det de har lært i værkstedet. Gå en tur i det lokale supermarked.  Lad eleverne vælge varer til to retter, en med lav og en med høj klimabelastning. Lad eleverne begrunde deres valg af varer. (Opgaven kan også laves på skolen med en kogebog eller et supermarkeds netbutik.)

Smag og sans

Lav en blindsmagning af forskellige økologiske og ikke-økologiske produkter. Kan eleverne se forskel på de økologiske og ikke-økologiske produkter? Kan eleverne smage forskel? Hvilket produkt kan eleverne bedst lide? Kan eleverne gætte, hvilket produkt der er det økologiske?

Tjek dit køkken derhjemme

Lad eleverne gå på jagt i køle- og køkkenskabe derhjemme. Hvor mange elever drikker økologisk mælk, spiser økologisk frugt, – kød, – grønt m.m.? Og lad dem undersøge om de derhjemme spiser klimavenligt – spiser de lokalproducerede varer, – årstidens frugt og grønt og har de fx helt kødfrie dage?

Minimer jeres madspild

Lad eleverne tage deres aftensmadsrester med i skole, så I sammen kan lave en frokost-reste-buffet. Sammen kan I gennemgå hvilke rester man normalt har mange af i en husholdning – hvilke ting smider eleverne (og deres forældre) tit ud derhjemme. Sammen kan I lave forslag til hvordan disse rester kan bruges.

I kan også tage i supermarkederne og undersøge hvor meget mad de smider ud hver dag og komme med forslag til hvordan det madspild kan undgås – måske kan I lave en aftale med det lokale supermarked?