Den Grønne Karavane

Stil skarpt på skolens miljø

Lærervejledning

Tal med eleverne om hvordan visuelle medier som billeder, video, tegneserie o.l. kan fortælle en historie. Fortæl eleverne at opgaven går ud på at fortælle en historie om skolens miljø, indenfor emnerne:

  • Skolens energi
  • Vandspild eller fornuftigt forbrug
  • Skrald eller genbrug
  • Skolens indkøb
  • Naturen på skolen
  • Transport på skolen

Få eleverne til at tænke over, hvad det er, de vil vise med deres billeder. Hvad er historien? Fx viste eleverne på en skole et tomt køleskab beregnet til læskedrikke. Pointen var, at køleskabet var gabende tomt, men kørte for fuld kraft.

Et andet eksempel kan være: Kasper tager et glas vand, hvor kommer vandet fra, hvor bliver det af i Kasper, og hvad med opvaskevandet, når glasset skal vaskes op?

Et skævt/sjovt eksempel: Børnene er ved at dokumentere affald i naturen, så kommer der en kat og skider og graver sit lort lidt ned – er det OK?

Få evt. inspiration til andre historier i quizzerne fra Infoboden.

Tænk gerne i enkelte billeder eller scener – et ad gangen. Det er godt, at der sker noget på billederne. Fx siger det ikke meget at optage et varmeapparat, selv om det bruger energi. Hvis der i stedet sker noget på billedet af varmeapparatet, fx at nogen aflæser måleren og ser forfærdet ud bliver billederne tit meget bedre. Det vil selvfølgelig være helt ideelt, hvis eleverne kan finde nogle steder, hvor skolens miljø kan forbedres.

  • Brug evt. dette storyboard. Print tilstrækkeligt med eksemplarer, så eleverne har noget at arbejde på inden de går “i marken”.

Motiver

  • Alle optagelser bør tages på skolen eller i dens omgivelser.
  • Det kan anbefales, at hvert hold maksimalt tager 20 billeder. Færre billeder er OK. Eleverne kan slette dårlige optagelser undervejs.
  • Af sikkerhedshensyn ved deling må eleverne tage situationsbilleder. Det er billeder, hvor en aktivitet eller situation er det egentlige formål med billedet. Eleverne bør undgå portrætbilleder.